maandag 15 december 2014

Voorkeur voor functionaliteit

Keukengerei is favoriet onder invloed van de populaire kookprogramma's. Hebbedingetjes zijn uit de mode, relatiegeschenken moeten tegenwoordig functioneel zijn. 
´De keuze is doordachter dan vroeger. Nutteloze spulletjes verdwijnen uit de handel. Ze passen niet meer in een tijd van maatschappelijk verantwoord ondernemen´, constateert voorzitter Joop van Veelen van brancheclub Platform Promotional Products op. En geef ook geen dingen met een stekker weg, luidt zijn advies, hoe bruikbaar dat broodrooster ook mag zijn. ´Want de consument heeft vaak al drie broodroosters op zolder staan. Ziet hij een mooi exemplaar in de winkel, dan koopt hij deze zelf wel´

Geschenken met een gedachte
Ondernemers denken meer na over een weggeefartikel dat past bij het bedrijf. ´Je komt geen groenteboer meer tegen die aanstekers weggeeft,´ zegt Van Veelen. Wil de groenteman zijn klanten verrassen, dan geeft hij een bolletje van kunststof mee om een appel in op te bergen. Makkelijk voor onderweg. Daar heeft de consument iets aan.

Keuken benodigdheden vervangen de gadgets
Gekke gadgets slaan niet meer aan, bevestigt Serge Mertens van PF Concept. Ze zijn verdrongen door muziekspeakers en benodigdheden voor in de keuken. Messensets doen het fantastisch goed´, ervaart Mertens. De groeiende interesse voor keukengerei wordt aangewakkerd door de vele kookprogramma´s op tv. Ook waterkaraf, wijnkoeler en schalen zijn gewilde artikelen.

Door een bewustere keuze van presentjes kan de markt verder groeien, denkt Van Veelen. Want als de producten beter renderen, groeit de kans op vervolgbestellingen. Over het rendement bestaat volgens de voorzitter geen twijfel. ´Relatiegeschenken zijn voor bedrijven een relatief kleine uitgavenpost, maar de impact is groot. Geloof me: daar zijn onafhankelijke onderzoeken naar gedaan. We zijn niet de slager die zijn eigen vlees keurt.´

Waar relatiegeschenken aan moeten voldoen
Geschenken moeten nut hebben én snel geleverd worden. Sneller dan in het verleden. Dat komt omdat ondernemers vaker op het laatste moment beslissen over een uitdeelactie. ´Ze willen zeker weten dat ze voldoende budget hebben´, weet Mertens. Om die reden kiest PF Concept ervoor een grote voorraad aan te houden. In pakhuizen liggen 10.000 verschillende artikelen gereed met een waarde van €50 mln, bedoeld voor de Europese markt.
De verkorte levertijden dwingen de groothandels dichter bij huis te bestellen. Favorite Gifts koopt daarom vaker in bij fabrikanten in Europa. Dat is duurder dan bestellen in het Verre Oosten. Die meerkosten worden weggestreept tegen de lagere voorraden bij inkoop in Europa. Maar de rol van lagelonenlanden in het Verre Oosten is zeker niet uitgespeeld. Van Helden: ´Wij blijven verreweg de meeste artikelen betrekken uit China.´

En de kerstpakketten? De vraag ernaar blijft nog achter. Branchevoorzitter geeft hiervoor als verklaring dat veel bedrijven sinds de crisis met minder mensen draaien. En er wordt stevig bezuinigd in een sector als de gezondheidszorg waar het goed gebruik was om medewerkers met de kerst te verwennen.

Financiën
Groothandels in relatiegeschenken zijn opvallend conservatief gefinancierd. Favorite Gifts heeft geen langlopende leningen op de balans staan, concurrent Plato (bekend van Igo-Post) is grotendeels met eigen vermogen gefinancierd.
 'Wij willen zonder bemoeienis van bank kunnen besluiten over uitbreiding van het assortiment of opening van een nieuwe vestiging', zegt directeur Arno van Helden van Favorite Gifts. Zijn bedrijf maakt alleen gebruik van een rekeningcourantkrediet. Favorite Gifts is een goed winstgevende onderneming. Het bedrijf boekte in 2012 een nettowinstmarge van 10% op een omzet van €60 mln. Plato behaalde een nettoresultaat van €3,7 mln en een omzet van €50 mln, blijkt uit de gedeponeerde jaarrekeningen. De bedrijven zagen de omzet de afgelopen jaren dalen, maar brachten tegelijk de kosten flink omlaag. Zo is het personeelsbestand bij Favorite Gifts gedaald van 300 naar 230 man en zijn de vier ontwerpstudio's gecentraliseerd. Het bedrijf bespaart ook geld door de artikelen zelf te bedrukken en niet meer uit te besteden.

Bron: Het Financieele Dagblad

Geen opmerkingen:

Een reactie posten