Grote namen in het zakenleven als
Annemarie van Gaal, Richard Branson, Pieter Zwart en Hennie van der Most lijkt
’t altijd voor de wind gegaan te zijn. Toch heeft elke succesvolle ondernemer
te maken met tegenslagen en teleurstellingen. Zelfvertrouwen is de sleutel tot
duurzaam succes.
Waar
komt dat zelfvertrouwen toch vandaan?
‘Success breeds success’ zeggen de
Engelsen ook wel. Niemand wordt ’s ochtends wakker en zegt tegen zichzelf:
“laat ik vandaag eens niet voor succes gaan”, toch? We varen allemaal wel als
we succes behalen, vorderingen maken en ons ontwikkelen. Dat geldt voor
scholieren, sporters, wetenschappers en zeker ook voor ondernemers.
Succesvolle ondernemers brengen daarbij
een niet aflatend zelfvertrouwen mee. Dat zelfvertrouwen is meestal gebaseerd
op de combinatie van een aantal factoren:
- een diep geloof dat dingen beter moeten of kunnen; overtuigd van eigen
gelijk
- zichzelf en de eigen onderneming zien als een middel om een hoger doel
te bereiken, iets wat verder gaat dan geld verdienen
- een diepe betrokkenheid en passie voor een vak, expertise of hobby
Zelfvertrouwen begint daarmee bij de
ondernemer zelf. Diep van binnen. En vormt de basis van waaruit hij (of zij
uiteraard) connecties maakt met klanten, medewerkers, leveranciers, banken en andere
partijen.
Zelfvertrouwen gaat prima hand-in-hand met samenwerken
Zelfvertrouwen is ook
‘zelf vertrouwen’. Zichzelf vertrouwen als ondernemer, als professional in het
aangaan van risico’s. In het aannemen van mensen. En in het bedienen van nieuwe
klanten of markten.
Zelfvertrouwen als ondernemer
moet daarom ook gepaard gaan met de ander vertrouwen. Ruimte geven voor nieuwe
ideeën vanuit het personeel, het vertrouwen schenken aan die nieuwe
leverancier.
Ondernemen
is per definitie vertrouwen op een succesvolle, vruchtbare samenwerking. Het
gezegde luidt niet voor niets: ‘zoals de waard is, vertrouwt hij zijn gasten’.
Waarom zelfvertrouwen niets te maken heeft met zelfoverschatting
Zelfvertrouwen klinkt
in Nederland soms als een naar begrip. In een cultuur die uitgaat van het motto
‘doe maar normaal, dan doe je al gek genoeg’ wordt zelfvertrouwen soms gelijk
gesteld aan narcistisch, op het eigen belang gericht.
Een ondernemer met gezond
zelfvertrouwen kent ook z’n beperkingen. Hij weet waarin hij goed is, en
waarom. Maar kent ook zijn eigen grenzen. En weet wanneer het beter is om iets
niet zelf te doen.
Een
ondernemer die zelfvertrouwen uitstraalt is enthousiast, positief, open.
Zelfvertrouwen bij de ondernemer is daarmee niet hetzelfde als iemand vol
arrogantie, betweterigheid of zelfoverschatting. De beste ondernemers anno nu
zijn die leiders die sociaal connectie kunnen maken. Ze beschikken over een
goed verstand, en misschien nog betere sociale vaardigheden. Van
zelfoverschatting hebben ze geen last.
Basis voor 2015
Waarschijnlijk bent u
momenteel nog volop bezig met de eindsprint van dit jaar. Hopelijk met
voldoende (zelf)vertrouwen op een mooie afronding van dit jaar en een gezonde
start van het volgende jaar.
U zit dan in het goede spoor om
met voldoende zelfvertrouwen te blijven werken aan succesvolle, wederzijds
geslaagde zakelijke relaties.
Mocht u
de afgelopen periode minder succesvol zijn geweest of minder geluk hebben gehad
als ondernemer, dan wensen we u alle zelfvertrouwen en doorzettingsvermogen toe
de komende tijd!
Bedenk
dit: de oprichters van Google - Larry Page en Sergey Brin – hadden eerst maar
liefst 350 onsuccesvolle gesprekken en ‘pitches’ voor financiering voordat ze
wel groen licht kregen. Met gezond zelfvertrouwen en veerkracht vaart elke
ondernemer wel.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten