woensdag 3 december 2014

Vallen en opstaan: succesvol ondernemen begint met zelfvertrouwen!

Zelfvertouwen-succesvol-ondernemen
Grote namen in het zakenleven als Annemarie van Gaal, Richard Branson, Pieter Zwart en Hennie van der Most lijkt ’t altijd voor de wind gegaan te zijn. Toch heeft elke succesvolle ondernemer te maken met tegenslagen en teleurstellingen. Zelfvertrouwen is de sleutel tot duurzaam succes.



Waar komt dat zelfvertrouwen toch vandaan?
‘Success breeds success’ zeggen de Engelsen ook wel. Niemand wordt ’s ochtends wakker en zegt tegen zichzelf: “laat ik vandaag eens niet voor succes gaan”, toch? We varen allemaal wel als we succes behalen, vorderingen maken en ons ontwikkelen. Dat geldt voor scholieren, sporters, wetenschappers en zeker ook voor ondernemers.

Succesvolle ondernemers brengen daarbij een niet aflatend zelfvertrouwen mee. Dat zelfvertrouwen is meestal gebaseerd op de combinatie van een aantal factoren:
  • een diep geloof dat dingen beter moeten of kunnen; overtuigd van eigen gelijk
  • zichzelf en de eigen onderneming zien als een middel om een hoger doel te bereiken, iets wat verder gaat dan geld verdienen
  • een diepe betrokkenheid en passie voor een vak, expertise of hobby
Zelfvertrouwen begint daarmee bij de ondernemer zelf. Diep van binnen. En vormt de basis van waaruit hij (of zij uiteraard) connecties maakt met klanten, medewerkers, leveranciers, banken en andere partijen.

Zelfvertrouwen gaat prima hand-in-hand met samenwerken

Zelfvertrouwen is ook ‘zelf vertrouwen’. Zichzelf vertrouwen als ondernemer, als professional in het aangaan van risico’s. In het aannemen van mensen. En in het bedienen van nieuwe klanten of markten.

Zelfvertrouwen als ondernemer moet daarom ook gepaard gaan met de ander vertrouwen. Ruimte geven voor nieuwe ideeën vanuit het personeel, het vertrouwen schenken aan die nieuwe leverancier.

Ondernemen is per definitie vertrouwen op een succesvolle, vruchtbare samenwerking. Het gezegde luidt niet voor niets: ‘zoals de waard is, vertrouwt hij zijn gasten’.

Ondernemen-zelfvertrouwen

Waarom zelfvertrouwen niets te maken heeft met zelfoverschatting

Zelfvertrouwen klinkt in Nederland soms als een naar begrip. In een cultuur die uitgaat van het motto ‘doe maar normaal, dan doe je al gek genoeg’ wordt zelfvertrouwen soms gelijk gesteld aan narcistisch, op het eigen belang gericht.

Een ondernemer met gezond zelfvertrouwen kent ook z’n beperkingen. Hij weet waarin hij goed is, en waarom. Maar kent ook zijn eigen grenzen. En weet wanneer het beter is om iets niet zelf te doen.

Een ondernemer die zelfvertrouwen uitstraalt is enthousiast, positief, open. Zelfvertrouwen bij de ondernemer is daarmee niet hetzelfde als iemand vol arrogantie, betweterigheid of zelfoverschatting. De beste ondernemers anno nu zijn die leiders die sociaal connectie kunnen maken. Ze beschikken over een goed verstand, en misschien nog betere sociale vaardigheden. Van zelfoverschatting hebben ze geen last.

Basis voor 2015

Waarschijnlijk bent u momenteel nog volop bezig met de eindsprint van dit jaar. Hopelijk met voldoende (zelf)vertrouwen op een mooie afronding van dit jaar en een gezonde start van het volgende jaar.

U zit dan in het goede spoor om met voldoende zelfvertrouwen te blijven werken aan succesvolle, wederzijds geslaagde zakelijke relaties.

Mocht u de afgelopen periode minder succesvol zijn geweest of minder geluk hebben gehad als ondernemer, dan wensen we u alle zelfvertrouwen en doorzettingsvermogen toe de komende tijd!

Bedenk dit: de oprichters van Google - Larry Page en Sergey Brin – hadden eerst maar liefst 350 onsuccesvolle gesprekken en ‘pitches’ voor financiering voordat ze wel groen licht kregen. Met gezond zelfvertrouwen en veerkracht vaart elke ondernemer wel.

Vol zelfvertrouwen en vertrouwen in uw zakelijke relaties het nieuwe jaar in? Voor een frisse kijk op relatiegeschenken met impact staan de adviseurs van Van Helden voor u klaar. Bekijk hier de laatste suggesties om u en uw zakenrelaties te verrassen.

Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen