vrijdag 12 december 2014

We geven weer sleutelhangers, pennen en paraplu's cadeau

Balpennen, tassen en paraplu's: ze worden weer royaal uitgedeeld aan zakenrelaties. Bedrijven willen hun klanten verrassen met een kleine attentie na jaren van somberheid. In de aanloop naar de feestdagen beleven importeurs en groothandels van promotionele artikelen drukke tijden. Het is nog niet zoals vanouds, maar de schwung zit er weer in.

Leveranciers van relatiegeschenken weten één ding uit ervaring: ze deinen mee op de conjunctuurgolf. In goede tijden stromen de bestellingen binnen. Ondernemers hoeven niet lang na te denken over 5000 bedrukte pennen of tienduizend t-shirts, voorzien van het eigen logo als het hun voor de wind gaat. 'Het kon niet op', zegt Arno van Helden, doelend op de topjaren, voorafgaand aan de geruchtmakende kredietcrisis. Hij is directeur en mede-eigenaar van Favorite Gifts in Tiel, een speler in de top-tien van de sector.

De Hoogtijdagen
Aan orders was geen gebrek. 'We konden in die tijd meer verkopen dan er aan artikelen beschikbaar was', herinnert Van Helden zich. Producenten in het Verre Oosten en Europa hadden grote moeite de vraag bij te benen. In de fabrieken werden overuren gedraaid. Zorg dragen voor tijdige levering leverde nog de meeste hoofdbrekens op. Klanten werden bovendien scheutiger met cadeaus. Goeddraaiende bedrijven lieten kistjes met wijn aanrukken, vaak nog voorzien van accessoires zoals een paar glazen.

Omslag
Met de crisis kwam voor de branche de omslag. Afnemers draaiden elke euro twee keer om. In slechte tijden is er niets gemakkelijker dan bezuinigen op het marketingbudget. Er ging een streep door uitgaven die niet per sé nodig waren. Zo kwam de klad in de verkoop van sleutelhangers, spelletjes en promotioneel textiel.

'We hebben harde klappen opgelopen', verklaart Joop van Veelen, voorzitter van branchevereniging Platform Promotional Products, waarbij 300 leveranciers en distributeurs zijn aangesloten. De Nederlandse markt vertegenwoordigde in de hoogtijperiode nog een omzetwaarde van €1,3 mrd. Nu gaat er minder dan €1 mrd om in de branche. Alleen de grote marketeers zoals Albert Heijn en Coca-Cola zijn aan de weg blijven timmeren. Die moeten de band met de consument bewaren met allerlei opvallende acties, ook in minder goede tijden.

Wederopstanding
Sinds eind vorig jaar begint de markt van relatiegeschenken weer te leven. 'Broos, maar hoopvol', zo karakteriseert Van Veelen het herstel. De omzet gaat niet meteen met tientallen projecten omhoog, maar met procentjes. Het eerste halfjaar was de groei nog achter de komma, na de zomer is het harder gegaan.
Afnemers zijn het na zoveel jaar 'zat' om te blijven snijden en snoeien in hun organisatie, ervaart Van Helden. 'Ze kunnen het woord 'crisis' niet meer horen. Een klant van ons zegt: "dit is geen crisis meer, maar economie 2.0." We zitten in een fase van weinig of geen economische groei. Dat is de nieuwe realiteit waarmee we moeten leven.'
Dat besef lijkt breder te leven. 'Weliswaar gaat de economie in kleine stapjes vooruit, maar er is in ieder geval weer groei', stelt Serge Mertens, directeur Benelux van PF Concept. 'Ondernemers hebben lange tijd in de "bespaarmodus"gestaan. Als je niet weet wat het nieuwe jaar brengt, ga je geen presentjes uitdelen. Dat is nu anders'. Mertens ervaart een verbetering van de stemming in het bedrijfsleven. 'En met het geven van attenties aan personeel en relaties straal je weer vertrouwen uit.'

PF Concept in Roelofarendsveen staat te boek als de grootste importeur van relatiegeschenken in Europa. De van origine Nederlandse onderneming is nu in handen van een Amerikaanse branchegenoot. Voor het eerst in vijf jaar ziet deze importeur de omzet weer overtuigend groeien. Vooral het zogeheten strooigoed - de kleine presentjes die makkelijk zijn uit te delen - gaat grif van de hand. In deze categorie is de omzet met maar liefst 20% gestegen ten opzichte van vorig jaar. Duurdere cadeaus en promotextiel worden ook vaker besteld, al blijft de omzetgroei daar beperkt tot 10%.

Eeuwige onzekerheid in de branche
Van Helden van Favorite Gifts, goed voor 100 miljoen bedrukte pennen per jaar, vindt het aantrekken van de markt niet meer dan logisch. 'Wie met een stand op de beurs staat, wil bezoekers toch iets meegeven.' De grote vraag is of het herstel blijvend is. Mertens durft er zijn hand niet voor in het vuur te steken. 'De onzekerheid kan zomaar weer om zich heen grijpen. Een eurocrisis is nooit ver weg. Er is veel onrust in de wereld.' PF Concept had klanten in Oekraïne. Dat is nu verleden tijd. Mertens: 'Het wereldtoneel kan de gemoedstoestand van zakenmensen negatief beïnvloeden. Daar moeten wij op bedacht zijn.'

Bron: Het Financieele Dagblad
Door: Hans Maarsen

Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen