maandag 29 december 2014

Balpen hét relatiegeschenk

Arno-van-helden
Rondom Kerst en oud en nieuw worden traditiegetrouw relatiegeschenken uitgewisseld. En na jaren van bezuinigingen, komt het uitdelen van cadeautjes langzaam maar zeker weer terug. "Een balpen doet het nog steeds heel goed."
Arno van Helden kan het weten. Familiebedrijf Van Helden uit Tiel is in bijna 50 jaar tijd (volgend jaar viert het zijn jubileum) uitgegroeid tot één van de grootste spelers van ons land op het gebied van relatiegeschenken en reclameartikelen. Vorig jaar realiseerde het bedrijf een omzet van €60 miljoen. Zo’n 20% daarvan werd gehaald met bedrukte pennen.

"Het is een gebruiksvoorwerp dat dagelijks diverse keren wordt gebruikt. Op één dag komt het logo van een bedrijf dus ook diverse keren in het zicht van mensen. Daarbij komt dat een pen gemiddeld zeven keer wordt doorgegeven. Het bereik is daarmee heel groot."

Pennen verkopen in avonduren
De branche heeft het de afgelopen jaren zwaar gehad. Van Helden zag zijn kans schoon en wist juist te groeien, onder meer door overnames. Het bedrijf heeft nu verkoopkantoren in Duitsland, Frankrijk, Italië, Spanje en Engeland. "Ook hebben we onze levertijden aangepast. Wie wat bestelt, wil het snel hebben. Vroeger duurde dat wel twee tot drie weken, nu duurt het maximaal zeven dagen."

Vader Adrie begon in 1965 met het bedrijf. Op zijn 19de werkte hij bij een speelgoedbedrijf dat werd benaderd om pennen te gaan verkopen. Omdat zijn baas weigerde, besloot hij dat in de avonduren te gaan doen. De dagelijkse leiding is nu in handen van zijn twee zoons, Joost en Arno.

Arno-van-helden
Pennen voor smartphones en tablets
En hoewel er veel is veranderd, de pen blijft. Ook in deze tijden van smartphones en tablets. "Nog steeds wordt een notitie handmatig gebruikt. We verkopen nog net zoveel pennen als tien jaar geleden." Wel is het uiterlijk wat veranderd. "Veel pennen hebben nu een rubber dopje, waarmee smartphones en tablets kunnen worden bediend."

Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen