woensdag 5 november 2014

Nieuwe ontwikkelingen voor u als ondernemer: kans of bedreiging?!

Reageren of anticiperen: hoe goed is uw aanpassingsvermogen als ondernemer?
De ontwikkelingen in bijvoorbeeld de technologie, de politiek, de media, toegepaste businessmodellen en uw specifieke markt volgen elkaar in steeds rapper tempo op. Dat vraagt steeds meer van uw aanpassingsvermogen als slimme ondernemer.

Wat zijn de belangrijkste lessen om als ondernemer slim in te spelen op de ontwikkelingen in plaats van daarvan speelbal te worden?


Allereerst: hoe vaak kijkt u naar nieuwe ontwikkelingen?

  • Vraagt u zich eerst eens objectief af hoe vaak u bezig bent met trends en ontwikkelingen. 
  • Reageert u bijvoorbeeld bij voorkeur eenmaal per jaar op de ontwikkelingen in uw markt, bij het maken van het businessplan van volgend jaar?
  • Triggerde vooral het recent missen van die ene grote order aan die concurrent uit een onverwachte hoek u om uw bedrijfsvoering of commercieel proces nu wel te verbeteren?
  • Of gelooft u – uiteraard - meer in het continu scherp blijven, en alert inspelen op de ontwikkelingen, bedreigingen en kansen die zich voordoen?
  • De frequentie waarmee u en uw collega’s nieuwe ontwikkelingen bespreken, en wegen op hun impact op uw business, is een belangrijke indicatie voor uw adaptief vermogen. 

Vindt u uw branche een veilige thuishaven? Slaapt u lekker verder…
Jonge ondernemingen als Uber, Airbnb en Blendle zorgen ervoor dat de markten voor taxivervoer, hotel en B&B overnachtingen en nieuwsartikelen flink worden opgeschud. Deze voorbeelden tonen aan dat geen enkele markt immuun is voor verandering.

Bedrijven en ondernemers die zich niet tijdig aanpassen zijn als de kikker die langzaam wordt gekookt in een pannetje water. De kikker voelt zich prima en comfortabel in het steeds warmere water maar blijft net zo lang zitten, totdat het te laat is. Snelle aanpassers zijn als kikkers die in een pannetje heet water worden gegooid. Ze beseffen onmiddellijk dat ze gevaar lopen en springen naar een veiliger, koeler plek.

Als u nog steeds denkt dat uw branche immuun is voor de concurrentie uit het Verre Oosten, of van partijen als Google danwel uw slimme neefje met zijn nieuwste app, slaapt u dan rustig verder. Het is zaak om wakker te blijven, ook met een nog gezonde voorsprong op de concurrent.


Klaar om te wenden?
In software ontwikkeling is het aanpassingsvermogen aan nieuwe wensen en eisen van de gebruikers of het management super belangrijk. Steeds vaker worden daarom nieuwe methodieken zoals Agile of RUP toegepast. Hierbij draait het om het schakelen in kleine teams van meerdere disciplines (ontwerpers, techneuten, gebruikers), in korte periodes (sprints) en met behulp van visuele tools.

U zit misschien niet in de ontwikkeling van software. Maar toch kunt ook u uw voordeel hiermee doen. Denkt u maar eens aan de ontwikkeling en uitvoering van nieuwe campagnes. Zou het niet veel slimmer zijn om die door marketing, verkoop en service samen te laten ontwikkelen en stapje-voor-stapje bij te sturen – richting het gewenste resultaat? Helden blijven de concurrentie altijd één of meerdere stappen voor.

Businessplan 2015
Misschien bent u momenteel bezig met de afronding van het businessplan voor volgend jaar. Kijkt u nog eens naar de paragraaf over relevante ontwikkelingen en trends. Bent u voldoende scherp op zowel kansen als bedreigingen in de externe omgeving? Heeft u zicht op hoe ontwikkelingen in bijvoorbeeld sociale media en mobiel ook impact hebben op uw prospects en klanten? En houdt u voldoende rekening met de komst van compleet nieuwe rivalen op uw pad?

In dat geval bent u op de goede weg, om met het juiste aanpassingsvermogen te blijven bouwen aan enthousiaste zakelijke relaties. Veel succes gewenst om die voorsprong te behouden en liefst te versterken in uw markt!


Klaar om te wenden? Voor een frisse blik op relatiegeschenken met impact staan de adviseurs van Van Helden voor u klaar. Bekijk hier de laatste suggesties om u en uw zakenrelaties te verrassen.

Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen